Treceți la conținutul principal

Profanarea simbolicii UE sau nu?





Profanarea simbolicii UE sau nu?

Recent trecând prin preajma sediul Partidului Democrat am auzit o fîlfîitură care mi-a atras atenția. Mi-am îndreptat vederea - erau drapelele Moldovei arborate deolaltă cu cele ale Uniunii Europene. Trebuie să recunoaștem ele se privesc perfect pe fundalul signel PDM. Trandafiri roșii pe fon albastru combinate cu drapelul albastru UE este o asortare cu adevărat perfectă de culori care inspiră încredere și pace. Aici însă ne oprim, precum fiecare istorie conține și un DAR. Precum a zis bine cineva, totul ce este mentionat pînă la dar este doar umplutură de aceia vom trece la partea de după DAR.

Fără mari tertipuri legale știm că folosirea simbolicii unor anumitor entități politice presupune împărtășirea valorilor acestor instituții. Mai mult ca atît răspîndirea acestor valori prin arborarea simbolicii vine la pachet cu anumite responsabilități morale față de instituția a căror simbolică o arborăm. Pe de altă parte, autodeclararea de a fi "rosu" sau "albastru" presupune suport din partea aliatului, în cazul dat ne vor referi exclusiv la transferul de imagine. 

Daca cumva decid să-mi afișez un chepiu cu siglă roșie și mă comport obraznic toți vor asocia comportamentul meu cu cel al partidului a cui chepiu port. Dacă însă îmi agăț o siglă albastră cu simbolică europeană voi avea aces într-o gașcă respectabilă. Acest lucru se va intimpla pentru că sigla joacă rolul de card de acces prin imaginea sa pozitivă puternică la care sa lucrat mult pe care eu o preiau (adesea fără drept) și de care beneficiez. Eu însă trebuie să mă comport în așa fel încît să nu fiu deprivat de "franciza" sau "tichetul de acces" în grupul elitist.

Unele partide își însușesc imaginea pozitivă transmisă de simbolica drapelului UE pentru a beneficia de valoarea acesteia. Ele argorează simbolica UE chiar și atunci cînd acțiunile lor merg în contradicție cu valorile simolicii pe care o folosesc. Acest fenomen era des întîlnit în cazul vaselor pirate prin arborarea drapelelor false. Această formă de expunere a unor valor prin arborarea simbolicii acestora este o formă de profanare asimbolicii. Apelînd la DEX aflăm că profanarea inseamnă:

PROFANÁRE s. 1. batjocorire, necinstire, pângărire, sacrilegiu, spurcare, violare, (înv. și pop.) prihănire. (~ unui loc considerat sfânt.) 2. v. pângărire.
PROFANÁRE s. v. batjocorire, compromitere, dezonorare, necinstire, terfelire.

Sursa: http://lex.justice.md/md/336791/

Nu ințeleg cum reprezentanții structurilor Europene tolerează modul in care simbolicile pentru care au luptat și muncit atît de mult sunt folosite în așa hal de anumite forțe politice din Moldova.

Foto preluat de pe adresa: https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/galerie-foto-lucrari-pe-ultima-suta-de-metri-la-noul-sediu-al-partidului-democrat-au-fost-arborate-drapele-si-instalate-panouri-cu-sigla-pdm

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Religious Revivalism and the Secular State

One of the most controversial phenomena observed in the mid and especially the second half of the twentieth century is the extraordinary increase in the role of religion in public and private life. This unprecedented escalation of religious activism forced in some cases the national governments to adjust their political vector to the religious demands of society, while in others led to the overthrow of civil governments, thus transforming secular states in religious ones. Moreover, it seems that the revitalization of religious values is not a phenomenon bound to a specific type of society with a particular set of political, economic or social values but affects all types of states independent of their religion, geographic location or form of political organization. In this sense, we could follow the rise and fall of a wide variety of revivals taking place around the world throughout the twentieth century, in particular. For instance, Garfein (n.a.) notes the oc...

Extraterritorial Voting as a Form of Emigrants’ Political Participation (Author: Mark Mazureanu)

In this post I will try to answer the question whether the emigrants constitute a powerful mechanism to exercise political pressure on the domestic elites to bring institutional reforms and political representation home considering the emigrants right to take part in domestic elections . The emigrants's non-electoral power is discussed in the previous post . I will answer the raised question by resuming the predominant scholarly arguments based on individual observations or large and small N analyzes. This material can be used to understand to which extent Moldova emigration has the possibility to influence the political process home, considering their rights to take part in elections. Research on extraterritorial voting is still scarce considering that historically only few states granted their emigrants the right to vote while abroad (Barry, 2006; Rubio-Marin, 2006; Tager, 2006; Waldrauch, 2003). Yet, in the last decade, states have increasingly created frameworks for dua...