Treceți la conținutul principal

Un Pahar Pentru Patrie - Noua Identitate Nationala (Autor: Mark Mazureanu)



Fiecare natiune are o tema de discutie tabu de evitat pentru a nu degrada o conversatia decenta intr-un conflict. Cu un azer sau armean nu vom discuta despre Karabahul de Munte, cu un turc despre drepturile curzilor, cu un neamt despre trecutul nazist, cu un spaniol despre dreptul bascilor; sirul poate continua pina la nesfirsit. Moldovenii tot au un topic de iritatie sporita, numit “limba oficiala”. La prima vedere un subiect inocent, in realitate, insa, fundamental pentru natiune, pentru ca limba defineste in mare parte identitatea nationala a moldovenilor.

In continuare, voi discuta pe scurt citeva exemple de identitati nationale, apoi voi trece la prezentarea conflictului istorico-lingvistic al identitatii nationale din Moldova. La final voi explica necesitatea identificarii unui alt element in baza caruia trebuie construita identitatea nationala in RM.

Crearea statelor-natiune este un process relativ recent care a demarat in 1789. Transformarile politice care au urmat au dus la stabilirea relatiilor contractuale dintre cetatean si stat. Prin contractului mutual stabilit, statul putea taxa cetatenii in schimbul onorarii unor obligatii fata de ei. De aici si vine conceptul democratic de nici o taxare fara reprezentare. Aceasta relatie de tip contractual dintre stat si cetateni a constituit baza ideii statului-natiune prin care acestea se atasau de institutiile politice a statului prin relatii de interes si beneficiu comun. Doar datorita crearii natiunilor politice, administratia puteau guverna diverse comunitati etnice diverse adunate sub un singur pavilion. Prin consecinta, cei din Bavari, Prusia sau Wurrtemberg se puteau simti egali sub umbrela unei entitati politice Germane unice care le reprezenta anumite drepturi.
Pina la revolutie, populatia statelor nu era nici franceza, prusa sau suedeza in sensul modern al intelegerii, ci mai degraba semana a comunitati care locuiau pe anumite terenuri care apartineau unei nobilimi, biserici sau direct coroanei. Taranii nu luptau in razboaie pentru “patrie” sau “natiune”. Aceste concepte au aparut mai tirziu. Strigatul lui Mel Gibson in rolul lui William Wallace din filmul Braveheart in fata armatei scotiene “Vom muri pentru Natiune” este un anachronism hollywoodian. Este adevarat ca locuitorii Scotiei se identificau cu o anumita cultura, apartenenta la aceasta, insa nu le oferea nici un drept politic sau vreun beneficiu special pe care l-ar fi putut avea din partea elitelor sale scotiene.
  Lipsa in perioada pre-1789 de idee nationala in sensul ei modern nu inseamna ca pina atunci nu exista o forma de conexiune psiho-sociala intre oamenii care locuiau intr-o anumita entitate politica. Conexiunea existenta era fie prin limba vorbita regional, destul de fragmentata, fie prin ocupatie, muzica, cutuma sau preferinte gastronomice. Toate acestea creeaza componenta culturala a natiunii si constituie un element suplimentar pentru crearea identitatii nationale. Prezenta similitudinii culturale insa, nu neaparat va duce la crearea natiunilor politice.

Despre identitatea nationala in Statele Unite ale Americii
Acum vom analiza citeva cazuri de identitate nationala din prezent. Sa incepem cu Statele Unite ale Americii. SUA este o natiune creata dintr-o pluralitate etnica, lingvistica, culturala si rasiala. Deci, nici unul din indiciile enumerate nu poate sta la baza natiunii pentru ca niciunul din ele nu este dominant sau ar putea sa reprezinte toti membrii societatii. Orice prioritizare a unui element ar duce la dezbinarea societatii pe principiu de antagonism. Drept exemplu poate servi clivajului rasial depasit in anii 1960. In asa fel, conexiunea s-a construit pe elemente politice, cum ar fi increderea in constitutie, curtea suprema, drapelurile politice, dolarul, drapelul, sau pashaportul american.

Despre identitatea nationala in Serbia
Un exemplu diferit este cazul Serbiei, in care factorul de identificare nationala este religia. Spre diferenta de fostele state membre ale Iugoslaviei, Serbia este unicul stat care continua traseul crestin ortodox, crucial pentru Serbi, care se disting de Bosniecii preponderent musulmani, sau Croatii catolici. Limba sirbo-cruata nici pe departe nu poate servi functia de identificator national precum este aproape similara cu limbile vorbite in restul statelor fostei Iugoslavii. In ce tine de alfabet, atunci situatia este si mai bizara, cel putin pentru noi. Serbii folosesc alfabetul chirilic de rind cu cel latin fara a face o distinctie intre cei care prefera unul contra celuilalt. In asa fel, nu se pot diferentia de natiunile din jur prin alfabetul folosit.

Despre identitatea nationala in Rusia
Acum vom arunca o privire asupra Rusiei ca stat cu identitate slaba. Pe cit nu ar fi de straniu, dar nici la o etapa istorica, cu exceptia celei sovietice, Rusia nu a reusit sa creeze o idee nationala unica. Nici ortodoxismul sau slavizmul nu au fost capabile sa creeze coeziunea sociala. Ambele identitati mai degraba au dezbinat populatia decit au unit-o, intrucit Rusia, in majoritatea sa, nu este nici ortodoxa, nici slava. Prin consecinta, puterea este in continua cautare a unei idei coagulatoare a natiunii ruse.
Care sunt cauzele esecului de crearea a identitatii nationale in Rusia? Prima cauza este extinderea teritoriala rapida a statului dintr-un teritoriu mic al principatului Musocvit (de aproximativ teritoriul RM de azi) spre un gigant imperiu transcontinental. Acest lucru a dus la incorporarea sub o singura coraoana a unor mase uriase de oameni, apartenente la diferite grupe culturale, etnice, religioase, aflate la diverse nivele de dezvoltare, avind sisteme sociale ierarhice diferite, moduri diverse de guvernare si sisteme administrative si fiscal eterogene. Pentru a tine teritoriile sub control, statul a creat o retea bine functionala de unitati militare distribuite geografic. Prin intermediul acesteia, puterea tarista a reusit sa sugrume orice val de miscare revolutionara si sa pastreze autocratia tarista aproape intacta. Acest fapt a stopat tranzitia Rusiei spre un sistem de guvernare representativa ca in cazul statelor europene. In alte cuvinte, statul nu a reusit sa creeze contractul social de care vorbeam mai sus. In asa fel, un cecen plateste taxele exclusiv pentru ca statul are mecanisme sa le extraga. La orice slabiciune a statului, insa, el va tinde sa se desprinda de imperiu, pentru ca relatia contractuala dintre dinsul si stat nu este respectata (el nu primeste aproape nici un beneficiul economic sau cultural din a fi parte componenta a acestui stat). De aceea, democratizarea Rusiei este imposibila fara destramarea posterioara a acesteia.
In ultima vreme urmarim o tentativa mai noua a Kremlinului de reanimare a ideii nationale ruse dintr-o identitate sovietica puternica mai veche. Aceasta se construieste pe ideea de lupta maniheana intre fortele binelui si raului. Terenul de lupta propus este razboiul doi mondial. Aceasta rivalitate contrapune fortele binelui intruchipate in toti cei care au luptat sub un singur drapel sovietic contra fortelor demonice naziste, prezentat ca o forta unica europeana, avind Germania in frunte. In asa fel, Kremlinul construieste un simbol de lupta continua unita contra fortelor naziste. Evident ca Rusia isi rezerva dreptul de conducere a acestei lupte. Conflictul simbolic se intensifica la maxim in lunile Mai-Iunie cind are loc razboiul panglicilor. Aderarea la grupul biruitorilor nazismului se face prin prioritizarea simbolicii sf Gheorge masiv distribuite si reclamate de puterea rusa. Aceasta are drept scop sa contrabalanseze mesajul vestic materializat in simbolica albastra a Uniunii Europene.

Despre identitatea nationala in Moldova
Moldova, la fel, este in cautarea identitatii nationale proprii. Din anii ‘90 pina in prezent au fost incercate mai multe modele. Primul s-a axat pe crearea coeziunii nationale focusate pe simbolica politica - drapelul, parlamentul, constitutia, la fel ca si modelul de identitate american. Procesul, insa, a esuat rapid pentru ca puterea nu a reusit sa asigure o functionalitate a institutiilor statului, in asa fel devalorizind simbolica. Modelele ce au urmat s-au construit pe principii etno-culturale. Elementele definitorii au devenit etnia, limba si istoria. Aceste modele au aratat atit incapacitatea de creare a coeziunii nationale, cit si au dezgolit nervul conflictului latent existent in societate.
Accentul pus pe limba a intensificat mai multe clivaje existente. Promovarea limbii romane ca limba nationala a aratat ca acea jumatate din populatie care nu vorbeste limba nu este gata sa accepte binevol limba romana ca limba dominanta, iar statul nu are modalitati de stimulare sau coercitie ca in cazul statelor baltice. In acelasi timp, autoritatile au realizat ca accentul pe limba romana poate submina suveranitatea statului pentru ca ii va permite Romaniei sa obtina o pirghie de control asupra prioritatilor culturale din Moldova. Mai mult ca atit, acest model va partaja populatia in clase lingvistice, antagonizind vorbitorii de limba rusa si ucraineana. Proiectul “limba moldoveneasca”, conceput ca un compromis lingvistic a strins foarte putini suporteri, insa a trezit un intreg val de rezistenta din partea ambelor tabere.
Identitatea, bazata pe o istorie unica, este si mai conflictuanta, pentru ca ofera un univers intreg de interpretare. Cultivarea unei istorii eroice nationale confortabile pentru toate taberele ethno-culturale este cu atit mai complicata, cu cit statul nu este in stare sa asigure nici resursele necesare pentru a o crea prin filmografie sau televiziune, nici expertiza necesara. Mai mult ca atit, identitatea istorica creata dinauntru este permanent subminata de modelele istorice promovate din afara. Pe de o parte, avem modelul ‘Roamania Mare’, iar pe de alta, modelul ‘civilizatia slavona si Imperiul Rus’. Ambele fac proiectul “Moldova - entitate istorica autonoma si de sine-statatoare” aproape imposibil.
Drept rezultat, aplicarea numeroaselor modelelor de cultivare a identitatii nationale, bazate pe elemente culturale, au sporit doar gradul de confuzie sociala. Populatia s-a grupat in tabere beligerante antagoniste, baricadate pe argumente sterpe care duc o lupta care doar adincirea canionului dintre ele.

Functiile identitatii nationale
   Cea mai importanta functie a identitatii nationale este de unire a populatiei prin agregarea intereselor, indiferent de micile dissensiuni si interese grupale existente . 
       Identitatea nu poate crea outsideri, ci doar insideri. In asa statul va functiona sa asigure integrarea tuturor subgrupelor sociale ci nu va tinde sa le marginalizeze pe cele care nu intra intr-o mostra prestabilita.
       Drept rezultat, identitatea puternica va crea o forta centripeta care va spori capacitatea economica si politica a statului. Doar identitatea nationala unica conditioneaza ca fiecare cetatean sa se implice la realizarea proiectelor socio-economice de interes comun indiferent de prioritatile sale marunte. Drept rezultat al implicatiei creste atit beneficiul colectiv cit sic el individual.

Vinul ca identitate nationala pentru Moldova
Din prezentarea anterioara putem deduce ca modelul identitar moldovenesc trebuie sa evite la maxim orice element de natura etno-lingvistica, istorica si politica pe care se pun acentul in prezent. El trebuie creat in baza unui factor care constituie elementul de mindrie generala. Factor care poarta o incarcatura emotionala pozitiva si puternica pentru toti, indiferent de prioritatile acestora.

Acest element de conexiune in Moldova este vinul. Noua identitate construita pe vin ar veni cu un intreg sir de avantaje.
        Avantajul de identitate distincta: In calitate de produs national vinul Moldovenesc este absolut distinct de cel fabricat in oricare alta tara din vecinatate; in asa fel, accentul pe vin va cultiva o identitate deosebita de cea romaneasca, rusa sau ucraineasca.
        Accent pe calitate: Produsul de calitate poate deveni un brand puternic international, iar producatorii lui se pot mindri cu el.
·           Domolirea conflictelor etno-politice: Vinul nu are apartenenta politica sau etnica in asa fel indiferent de subgrupa etno-lingvistica sau de prioritate politica din care fac parte cetatenii ei se pot regasi sub banerul vinului moldovenesc. Un gagauz, rus sau moldo-roman din Moldova pleacati in Rusia, sau alta parte iau cu sine o sticla de vin produs din Moldova. Toti trei intind sticla drept cadou cu cuvintele “v-am adus o sticla de vind bun din Moldova”. Vinul ii va uni pe toti sub o umbrela comuna de conexiune.
        Cresterea gradului de mindrie nationala in exterior: Identificarea cu brandul “wine from Moldova”, respectat international, va creste nivelul de mindrie nationala la fel cum Ozon sau Zdob si Zdub au sporit pe scurt timp nivelul de euforie, facindu-i pe moldoveni mindri de apartenenta nationala. Prin urmare, Moldoveanul nu se va mai sfii de faptul apartenentei sale la un stat cu o imagine politica precara, ci va intinde pasaportul national cu mindrie, pentru ca acesta este simbolul unui produs viticol de calitate inalta.
        Costul redus de construire a noii identitati nationale: Viticultorii din republica vor contribui substantial la promovarea brandului, ceea ce este un avantaj major al prioritizarii vinului ca idee nationala. In asa fel, statul va beneficia de promovare cu minim cheltuieli de dirijare a procesului. Noua idee nationala va fi rapid preluata si de operatorii turistici care vor tinde sa o fortifice penru ca ideai nationala bazata pe vin este si profitabila.

Fara concluzie.









Comentarii

Postări populare de pe acest blog

What drives ethnic conflicts forward?

Which school of though better explains the causes of ethnic violence? Introduction The nature of ethnic violence has been always generating debates among scholars coming from the fields of comparative politics and international relations. The question discussed in this post will contrast several types of arguments, the rationalist argument that sees the ethnic conflict as a rational result of group and individual behavior (Steinberg 1981; Glazer & Moynihan 1975) with the premordialist argument that observe the ethnic violence as an inevitable clash based on innate antagonisms of contending groups (Smith 1986; Kaplan 1993), the constructivist, and the symbolist politics. I will try to project which of the theory provides a better answer to the questions: whether conflicts among different ethnicities are natural phenomena or and what are the factors that trigger the escalation of ethnic violence? Rational choice theory perceives ethnic conflict

Profanarea simbolicii UE sau nu?

Profanarea simbolicii UE sau nu? Recent trecând prin preajma sediul Partidului Democrat am auzit o fîlfîitură care mi-a atras atenția. Mi-am îndreptat vederea - erau drapelele Moldovei arborate deolaltă cu cele ale Uniunii Europene. Trebuie să recunoaștem ele se privesc perfect pe fundalul signel PDM. Trandafiri roșii pe fon albastru combinate cu drapelul albastru UE este o asortare cu adevărat perfectă de culori care inspiră încredere și pace. Aici însă ne oprim, precum fiecare istorie conține și un DAR. Precum a zis bine cineva, totul ce este mentionat pînă la dar este doar umplutură de aceia vom trece la partea de după DAR. Fără mari tertipuri legale știm că folosirea simbolicii unor anumitor entități politice presupune împărtășirea valorilor acestor instituții. Mai mult ca atît răspîndirea acestor valori prin arborarea simbolicii vine la pachet cu anumite responsabilități morale față de instituția a căror simbolică o arborăm. Pe de altă parte, autodeclararea de a

Why don't we chose the right version in the election day?

Every person wants to live a healthy life endowed with bountiful economic benefits and social liberties, proud of his own achievements and respect of his neighbors. This description can be attributed to any being disregarding of his socio-political orientations or his geo-political preferences. This truth has a simple explanation - the humans are actors driven by rationality. That is why when it comes to express their political preferences they will chose only the best from the offered option, that comes with maximum benefits for him personally, his family members and the community/society he lives in. This system however can work only in a democratic society where different political options compete among themselves on a stage with an open and free public tribune. Where the political field is even and gives equal chances to all political options. When, the microphone installed on the public tribune invites everyone and everyone has the right to speak freely. And fin